Interviu cu Paula Rus, Romania Operations Manager at The Adecco Group
Înainte de toate… de ce furnizare de servicii de Resurse Umane?
Cred că cel mai potrivit răspuns pe care îl pot da este tot o întrebare: Ce alte servicii oferă oportunitatea de a interacționa practic cu orice alte servicii, sectoare sau domenii de activitate? Perspectiva serviciilor de Resurse Umane este deopotrivă amplă și dinamică – în perfectă corelare cu dezvoltarea tehnologică și digitală a tuturor companiilor fie ele locale sau globale, detaliată și specifică – în interdependența cu nevoia constantă de reskill si upskill a angajaților și candidaților. Această perspectivă include și companiile & angajații care activează în Resurse Umane
Care sunt provocarile pe care ar trebui sa le ia in considerare o companie aflată la început de drum în industrie?
Serviciile de Resurse Umane înseamnă consultanță, iar consultanța însemnă profesioniști capabili nu doar sa vandă o soluție, ci să o și implementeze cu succes și maxima eficiență pentru client. Le recomand deci companiilor de Resurse Umane aflate la început de drum să-și puna resursa umană internă pe primul loc.
Este piața românească pregătită pentru externalizare în HR?
Piața româneasca e mai mult decât pregătită de externalizare iar asta include și externalizarea de servicii HR. Companiile înțeleg din ce în ce mai bine că au doar de câștigat dacă se concentrează pe activitatea lor principală și că externalizarea activitaților conexe le da flexibilitate și eficiență.
Ce se externalizează cel mai des? Care este motivul?
Din zona serviciilor tradiționale de HR, cred că administarea de personal și payroll rămân în top poate și din cauza schimbărilor de context din martie 2021 încoace – mult mai multe hârtii și documente de semnat, din păcate.
Externalizarea integrală a serviciilor de recrutare are și ea un trend ascendent. După blocajul din 2020, companiile doresc parteneri capabili să acomodeze creșteri rapide în pool-ul de candidați și care să absoarbă în raport cu piața de candidați impactul în notorietate a unui posibil nou blocaj oferindu-le candidaților din pool alte alternative, la nevoie.
Dialogul se mută de pe resursa umană care să facă un job pe rezultatul acelui job în proiectul sau procesul din care face parte iar aici piața dă semnalul de maturitare, cel mai puternic. Atât angajații cât și angajatorii vorbesc din ce în ce mai mult despre rezultatul muncii iar când discursul nu mai este centrat pe timpul de muncă ca input ci pe finalitate ca output, externalizarea, inclusiv din zona de HR, vizează procese nu oameni iar orizonturile serviciilor de HR se deschid cu centrare pe productivitate și calitate.
Cât de mult s-a schimbat rolul HR-ului intern în ultima perioadă? Cât de deschise sunt organizațiile să externalizeze?
Cred că cea mai profundă și structurală schimbare a HR-ului intern este în zona de PR. Departamentele de HR intern și HR Managerii din multe companii au înțeles nevoia de employer branding a pieței de candidați. Comunicarea publică a aparteneței la ceva ce prietenii / cunoscuții angajaților tăi acceptă ca bun, valoros și în directă legatură cu brandul tău de angajator e mișcarea normală într-o piață în care candidatul alege la raft oferta convingătoare.
Care sunt, din perspectiva dvs., cele mai importante 5 tendințe pe care HR-ul trebuie să le aibă în vedere în perioada următoare?
a. Dezvoltarea constantă a angajaților interni – profesioniștii din HR de azi trebuie să fie pregătiți pentru provocările de mâine.
b. Apropierea de candidați – Piața de candidați e un mix complex de generații diferite cu așteptări și nevoi diferite, canale de informare și limbaje diferite.
c. Dialog constructiv și consecvent cu autoritațile pentru dezvoltarea de proiecte și/ sau programe care să crească emplyer brandingul de țara pentru a limita exodul populației active.
d. Principii si valori asumate, aplicable și aplicate în activitătile curente- adică să facem ce spunem că facem.
e. Sustenabilitate – perioada pe care încă o traversăm a afectat și afectează multe comanii de servicii HR. Sănătatea financiară înseamnă și responsabilitate față de parteneri fie aceștia candidați sau clienți.
Care sunt principalele proiecte pe care le implementați în cadrul organizației dvs. pentru a răpunde provocărilor curente.
În Adecco este în derulare un amplu survey de satisfacție a Clientilor, Angajaților si Candidaților . Net Promoting Score Survey se desfasoară anual, la nivel global, iar Adecco România este integrată încă din 2017. Feedbak-ul primit din acest survey este extrem de important pentru noi.
Cum s-au schimbat recrutarea și onboardingul din noile perspective: remote sau hibrid.
Recrutarea și onboardingul au intrat în scenariul hibrid și cred că avantajele acestui hibrid sunt evidente. Cred că este plusul pe care l-am câștigat cu toții, ca flexibilitate.
Cum păstrați moralul și implicarea echipelor, departamentelor/ angajaților?
Oamenii care lucrează în resurse umane sunt persoane empatice, cu o inteligență emoțională peste medie, iar asta ajută enorm în depășirea momentelor mai dificile. Comunicarea deschisă, consecventă și activă, eliminarea formalismelor gratuite și transparența decizională sunt câteva repere pe care ne bazăm.
Cât de importantă este tehnologia pentru HR?
Extrem de importantă în raport cu viteza de reacție pe care piața o așteaptă. Ar fi perfect dacă companiile de HR ar putea da încă de ieri cea ce cer clienții noștri azi.
Este pregătită piața de HR să adopte ultímele tehnologii?
Da și nu. Impedimentul constă din faptul că deși globalizarea este o caracteristică a tehnologiei, valabilă și in ceea ce privește clienții sau candidații, ea nu e trasabilă și în legislația muncii care diferă de la o țară la alta, iar asta înseamnă costuri adiționale de implementare sau actualizare a tehnologiilor de ultimă generație.
Câteva cuvinte despre organizație.
Adecco este prezent în România de 21 de ani. Am crescut practic cu piața, alături de partenerii nostri și ne-am extins portofoliul de servicii HR odată cu nevoile partenerilor, ca răspuns la aceste nevoi, implementând și adaptând solutii de HR dezvoltate și testate în proiecte din cele peste 60 de țări în care Adecco este prezent.
Câteva cuvinte despre persoana care semnează.
Paula Rus, Romania Operations Manager at The Adecco Group