1. Inainte de toate… de ce furnizare de servicii de Resurse Umane?
HMI: Compania Health Media International – parte a grupului elvetian CEBIS International – vine cu o experienta de peste 15 ani in servicii de recrutare si externalizare de personal pentru domeniul farmaceutic si medical. Domeniul farmaceutic si medical din Romania are nevoi specifice, fiind nevoie de personal calificat pentru diferite procese. Personalul specializat trebuie sa acopere nevoi din etapa de cercetare-dezvoltare, productie, marketing, comercializare, suport administrativ, middle si top management, calitate, siguranta medicamentelor etc.
2. Care sunt provocarile pe care ar trebui sa le ia in considerare o companie aflată la început de drum în industrie?
HMI: Una din marile provocari ale companiei noastre a constat in stabilirea unei strategii pentru identificarea candidatilor pentru aceste domenii si modalitatile de formare initiala si continua pentru aceste categorii de personal. Fiind vorba de domenii cu nevoi de resurse umane complexe, aceasta strategie a fost necesara pentru a crea fluxurile necesare de operare. Cred ca a fost importanta experienta generala a grupului in cele 2 domenii: medical si farmaceutic – care a facilitat dezvoltarea in aceasta directie. La fel de importanta a fost si dezvoltarea networking-ului necesar de clienti, fiind vorba de companii multinationale cu furnizori de servicii de resurse umane agreati la nivel regional sau chiar global.
3. Este piața românească pregătită pentru externalizare în HR?
HMI: Piata romaneasca este pregatita partial pentru externalizarea in HR. Am observat ca doar companiile localizate in marile orase apeleaza la servicii de externalizare. De regula sunt companii multinationale sau companii care sunt furnizori pentru multinationale. Companiile autohtone, in special cele mici, probabil ca au nevoie sa vada in mod evident care sunt avantajele externalizarii. Din punctul nostru de vedere inca nu se cunosc aceste avantaje, iar serviciul de externalizare este perceput ca fiind foarte scump.
4. Ce se externalizează cel mai des? Care este motivul?
HMI: Cel mai des se externalizeaza personalul din productie si personalul din zona comerciala. Vorbim de personal extrem de fluctuant care, de regula, lucreaza pe anumite obiective fie ca ne referim la activitatea de productie, fie ca ne referim la activitatea de vanzari. De asemenea, vorbim de personal necesar in departamente supra-specializate cum ar fi cercetarea clínica, farmacovigilenta, departamentul medical, regulatory etc. unde se impun o experienta considerabila, training si formare continua. Desi numarul de pozitii deschise in astfel de domenii este relativ mic, fluctuatia este foarte mare deoarece multe companii sunt interesate de astfel de personal calificat.
5. Cât de mult s-a schimbat rolul HR-ului intern în ultima perioadă? Cât de deschise sunt organizațiile să externalizeze?
HMI: Contextul generat de Pandemia de COVID-19 a generat o serie de schimbari in randul organizatiilor si evident si in ceea ce priveste rolul HR-ului intern. Cred ca aceasta pozitie a fost extrem de solicitanta in toata aceasta perioada, fiind de fapt liantul intre companie si angajati inclusiv in conditii de telemunca. Cred ca putem vorbi mai degraba de o adaptare a rolului la contextul curent, decat de o schimbare. Pandemia de COVID-19 a aratat totodata ca restrictiile impuse au blocat total sau partial unele industrii. Acest lucru a determinat o serie de adaptari in ceea ce priveste relatia de munca si angajamentul pe termen lung. Din perspectiva companiilor care inteleg ce inseamna procesul de externalizare de personal, lucrurile sunt vazute cat se poate de evident: acest serviciu este unul care protejeaza deopotriva compania, cat si angajatul pe termen scurt. Beneficiile sunt multiple atunci cand o companie apeleaza la serviciul de externalizare de personal, iar contextul curent cred ca este determinant in a lua o astfel de decizie.
6. Care sunt, din perspectiva dvs., cele mai importante 5 tendințe pe care HR-ul trebuie să le aibă în vedere în perioada următoare?
HMI: Este o intrebare dificila! Cred ca in primul rand vorbim de adaptabilitatea HR-ului la contextul curent si crearea unei strategii de HR care sa raspunda atat nevoilor companiei, cat si nevoii de a proteja angajatii in acest context. Viziunea este, de asemenea, un factor important de urmarit. Standardizarea operatiunilor si incadrarea lor in contextul legislativ curent sunt alte 2 tendinte importante. Definirea cadrului concret privind productivitatea si evaluarea acesteia la nivelul companiei ar trebui sa fie un obiectiv principal. Atunci cand o companie are o productivitate crescuta utilizand personal externalizat, in mod cert va apela la acest gen de servicii si pe viior.
7. Care sunt principalele proiecte pe care le implementați în cadrul organizației dvs. pentru a răpunde provocărilor curente.
HMI: La nivel de grup de companii, am investit – si continuam acest demers si acum – in tehnologie, in dezvoltarea de aplicatii si sisteme care sa vina in sprijinul angajatilor, dar si al clientilor nostri. Vorbim de sisteme care asigura managementul la distanta al echipelor cu functionalitati multiple, de la simpla evidenta a prezentei on-line, spre exemplu, pana la evaluarea productivitatii personalului externalizat in cadrul companiei respective. Putem genera, cu ajutorul aplicatiilor noastre, rapoarte complexe, inclusiv rapoarte care pot sa compare sa zicem productivitatea echipei inerne versus productivitatea echipei externalizate.
8. Cum s-au schimbat recrutarea și onboardingul din noile perspective: remote sau hibrid.
HMI: In mod evident, recrutarea si on-boarding-ul au trebuit adaptate la noile conditii de la 100% la distanta pana la modele mixte: fata in fata si/sau on-line. Sunt beneficii, dar si dificultati fata de metoda traditionala, insa cu un efort de adaptare se pot atinge rezultatele urmarite.
9. Cum mentineti moralul si implicarea echipelor, departamentelor/ angajatilor?
HMI: Strategia companiei noastre este in linie cu cea a celorlalte companii de externalizare sau companii multinationale. Am adaptat liniile de comunicare permanenta, managementul si suportul administrativ pentru a raspunde cat mai bine noilor conditii. Sistemul hibrid unde imbinam cateva zile de prezenta la birou sau la locul de munca cu cateva zile de prezenta on-line a functionat cel mai bine in aceasta perioada. Insa, tendinta actuala este de a creste ponderea prezentei la birou, interactiunea fata in fata fiind un element extrem de important.
10. Cât de importantă este tehnologia pentru HR?
HMI: Tehnologia digitala implementata in orice domeniu este esentiala. Cu atat mai mult in HR! Si compania noastra a investit in aceasta zona, considerand-o critica pentru situatia curenta. Asa cum mentionam anterior, aplicatiile dezvoltate si disponibile in cadrul companiei reprezinta un ajutor esential pentru gestionarea situatiei actuale.
11. Este pregătită piața de HR să adopte ultímele tehnologii?
HMI: Cred ca da, considerand tehnologia un “must have” si nu un “nice o have”. Cei care vad beneficiile implementarii unei tehnologii in HR vor avea si beneficii ulterioare multiple.
Compania HMI – parte a grupului Elvetian CEBIS – este o companie specializata in externalizarea personalului pentru companiile care activeaza in industria farmaceutica si medicala de la companii producatoare de medicamente, companii specializate in promovarea de medicamente, clinici si spitale private, organizatii de cercetare clinica.
Andreea Manolache este Director Executiv in cadrul companiei HMI si, de asemenea, Chief Operating Officer in cadrul CEBIS International. Andreea are o experienta de peste 15 ani in domeniul HR si Operational, cu precadere in industria farmaceutica si medicala. In toata aceasta perioada a fost implicata in coordonarea activitatii de recrutare si externalizare cu peste 50 de companii in Europa. Andreea este licentiata in Psihologie si are un Master in “Terapii Cognitiv Comportamentale” in cadrul Universitatii “Titu Maiorescu” din Bucuresti, precum si un Master in Biostatistica in cadrul Facultatii de Matematica-Informatica al Universitatii Bucuresti.