Member in the Spotlight Takt Manpower

Interviu cu  Cosmin ȘERBAN, Managing Director Takt Manpower

1. Înainte de toate… de ce furnizare de servicii de Resurse Umane?

Ca și grup și companie pe piața din România, am identificat nevoi specifice anumitor industrii, nevoi pe care antreprenorii autohtoni nu le pot rezolva cu ușurință cu forța de muncă disponibilă local.

Orice idee de business trebuie să pornească de la cerere și ofertă. România se confruntă cu o criză reală a forței de muncă, deci o cerere de proporții care creează nevoia de un plus de cetățeni străini. Am întâmpinat această problemă și personal, prin companiile în care suntem implicați.

Furnizarea de resurse umane de origine străină reprezintă o zonă ce îți permite o dezvoltare continuă, cât timp ai o deschidere spre diversitate poți să colaborezi cu orice domeniu, de la construcții la HoReCa, de la IT la sudură specializată pentru industria navală. Nu doar domeniile sunt importante, ci și pachetul oferit, în cazul nostru de la recrutare personal străin direct pentru client la outsourcing specializat pe nevoile clientului aflate în continuă schimbare și consultanță pentru performanța forței de muncă.

2. Care sunt provocările pe care ar trebui sa le ia în considerare o companie aflată la început de drum în industrie?

Principalele provocări sunt identificarea unei direcții clare a business-ului, capitalizarea si optimizarea de cash flow, precum și construirea unei echipe unitare împreună cu care să îți poți desfășura activitatea la parametri optimi.

3. Este piața românească pregătită pentru externalizare în HR?

Din experiența noastră, multe companii din România iau în considerare servicii de externalizare HR, cu atât mai mult cu cât acestea reprezintă în multe situații o necesitate. În același timp există un procent considerabil din piață care este în continuare reticent la conceptul de externalizare, în cele mai multe cazuri neînțelegând suficient avantajele reale ale unei astfel de soluții.

 4. Ce se externalizează cel mai des? Care este motivul?

Am observat că în general companiile preferă soluții de externalizare pentru servicii de recrutare, payroll și administrare. Există și acei colaboratori care apreciază însă și beneficiile unor servicii externalizate precum outsourcing de personal și optimizarea procedurilor interne și a activității angajaților, în special cei străini. Motivele pentru care companiile apelează la aceste pachete de servicii sunt de cele mai multe ori optimizarea costurilor și creșterea performanțelor.

5. Cât de mult s-a schimbat rolul HR-ului intern în ultima perioadă? Cât de deschise sunt organizațiile să externalizeze?

Pe de o parte, multe companii se bucură de factori de decizie orientați spre business, cu o deschidere și experiență dobândită pe parcursul activității în țări mai dezvoltate din punct de vedere economic. De cele mai multe ori aceștia privesc externalizarea ca pe o procedură standardizată, dovedită ca fiind benefică economic și organizațional.

Pe de altă parte există departamente de HR care afișează o reticență față de procesul de recrutare sau de externalizare a personalului străin.

Observăm în anumite situații existența în interiorul unei companii a doua curente, conducerea care dorește personal străin, fie recrutat sau externalizat, și zona de HR care se opune direct sau indirect acestor proceduri de recrutare, fără a avea justificări pertinente. Nu sunt puține cazurile când acestea se datorează unei informări precare și a unei lipse de cunoaștere a legislației, a industriei și a realităților în continuă schimbare.

 6. Care sunt, din perspectiva dvs., cele mai importante tendințe pe care HR-ul trebuie să le aibă în vedere în perioada următoare?

Departamentul HR trebuie să ia în considerare faptul că ne aflăm într-o perioadă de schimbare a modului în care companiile privesc și se raportează la forța de muncă. Ea trebuie privită într-o manieră mai flexibilă, ca o soluție ce poate fi utilizată conform planurilor și priorităților companiei, și nu ca o problemă internă ce are nevoie de o îngrijire continuă.

Departamentul HR are o sarcină complexă, trebuie să iasă din zona de confort și să se implice real în organizarea companiei. Reprezentanții HR trebuie să aprecieze importanța acestui departament pentru companie și impactul pe care îl poate avea asupra întregii activități și a productivității societății.

În acest sens am dezvoltat o serie de servicii printre care cele de asistență localizată și specializată, prin care consiliem partenerii noștri și departamentele HR interne despre modalități de eficientizare a organizării modului de lucru și de creștere a performanței echipelor de angajați. Aceste optimizări au ca scop final o îmbunătățire a cash flow-ului și scurtarea termenelor de livrare.

7. Care sunt principalele proiecte pe care le implementați în cadrul organizației dvs. pentru a răspunde provocărilor curente.

Provocările curente sunt reprezentate de solicitările clienților și implicit de exigența pe care o implementăm în procesul de recrutare. Ne referim aici la procedurile pe care le urmărim pentru a identifica cât mai corect nevoile partenerilor noștri și modalitatea de recrutare a lucrătorilor potriviți. Spre exemplu, pentru proiectele de recrutare de mari dimensiuni organizăm deplasări împreună cu clienții în țările de origine, spre a realiza întreaga procedură de interviuri și probe practice, cu scopul de a selecta cei mai buni lucrători într-un mod cât mai transparent și eficient.

 8. Cum s-au schimbat recrutarea și onboardingul din noile perspective: remote sau hibrid.

Din perspectiva business-ului nostru, aceste procese s-au desfășurat într-un format hibrid, chiar și înainte de situația actuală generată de pandemie, fiind specifice recrutării din afara țării.

9. Cum păstrați moralul și implicarea echipelor, departamentelor/ angajaților?

Menținem activitatea într-un format hibrid astfel încât să beneficiem de avantajele lucrului în echipă la birou, cât și de flexibilitatea și mobilitatea oferită de lucrul la distanță.

10. Cât de importantă este tehnologia pentru HR?

Tehnologia este esențială pentru orice business, pentru a putea fi competitiv și a putea face față provocărilor din industriile actuale. Eficientizarea proceselor interne, al departamentelor și al cash flow-lui, comunicarea cu angajații și clienții și multe alte aspecte sunt în mare măsură direct legate de modul de utilizare și implementare al tehnologiei în companie.

11. Este pregătită piața de HR să adopte ultimele tehnologii?

Piața de HR este la rândul ei compusă din multitudinea de companii din care departamentele de HR fac parte. Din acest punct de vedere HR-ul poate fi pregătit să adopte ultimele tehnologii în măsura în care compania adoptă o astfel de direcție, o decizie care are o varietate destul de mare pe piața locală.

 12. Câteva cuvinte despre organizație.

TAKT Manpower în România este o companie care oferă servicii specializate de forță de muncă din Asia, de la recrutare directă pentru client, outsourcing pentru anumite industrii și domenii de activitate, la servicii de consultanță în managementul lucrătorilor. Suntem parte a unui grup internațional de companii axat pe furnizarea de soluții pentru piețele care se confruntă în prezent cu problema deficitului de forță de muncă și a lipsei unor lucrători specializați. În timp ce TAKT Manpower este furnizorul operațional și de livrare a soluțiilor, grupul nostru este un deschizător de drumuri în dezvoltarea și implementarea instruirii și calificărilor lucrătorilor migranți din coridorul format de Orientul Mijlociu și India. Expertiza grupului nostru constă în conceperea, dezvoltarea și furnizarea de soluții durabile complete, care îmbunătățesc performanța managementului și a forței de muncă, prin implementarea unor instrumente și sisteme unice care duc la creșterea exponențială a productivității companiei.

 13. Câteva cuvinte despre persoana care semnează.

Cosmin Șerban este Director Executiv în cadrul companiei TAKT Manpower. Este absolvent al cursurilor de Administrare a afacerilor din cadrul Universității Comerciale Luigi Bocconi Milano și al cursurilor de master în Afaceri Internaționale desfășurate în cadrul Aston Business School, UK. Pe perioada colaborării sale cu echipa departamentului de taxe din cadrul unei companii de consultanță din Big Four, a dobândit o experiență complexă în gestionarea sarcinilor companiilor și clienților la nivelul regional EMEA. Cosmin este implicat în activitatea unor companii cu diverse arii de activitate precum comerț internațional, construcții civile, recrutarea de personal din Asia și e-Commerce.

Noutăți