Proceduri simplificate pentru angajarea străinilor: Avizele de angajare și detașare pot fi obținute online

Companiile care doresc să angajeze sau să detașeze personal străin pot beneficia acum de un proces mai eficient, odată cu introducerea posibilității de a obține avizele de angajare sau detașare direct online. Această măsură a fost oficializată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 6/2024, publicată recent în Monitorul Oficial. Ordonanța de urgență a modificat prevederile OG 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detașarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România și se aplică cu începere din 28.01.2024, data intrării sale in vigoare.

Potrivit noilor reglementări, unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI) pot emite avizele de angajare sau detașare în format electronic, semnate cu semnătura electronică calificată a structurii teritoriale IGI, dacă solicitantul a cerut acest lucru și a indicat datele corespunzătoare pentru comunicare. Aceasta facilitează procesul pentru angajatori și permite accesul la documente într-un mod securizat.

Ordonanța prevede că transmiterea avizelor de angajare sau detașare poate fi realizată și în format electronic la cerere, cu condiția ca solicitantul să furnizeze datele necesare în acest sens. Acest pas către digitalizare are ca scop atât simplificarea serviciilor publice online, cât și reducerea costurilor asociate cu modalitatea tradițională de comunicare a avizelor.

De asemenea, această inițiativă aduce modificări în regimul sancționatoriu al OG nr. 25/2014, eliminând amenzile pentru angajatori în cazul în care străinii cu ședere ilegală au obținut avizele de angajare sau detașare. Astfel, angajatorii nu vor mai fi sancționați pentru primirea la muncă a acestor persoane în condițiile legii.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI), inițiator al acestei ordonanțe, subliniază că transmiterea avizelor în format electronic are ca scop nu doar eficientizarea procesului, ci și adaptarea la noile tehnologii informatice. Prin această schimbare, polițiștii de imigrări implicați în eliberarea documentelor vor avea mai mult timp pentru alte activități de reglementare a dreptului de ședere sau pentru combaterea șederii ilegale și a muncii nedeclarate.

Cererile pentru avizele de angajare sau detașare, împreună cu documentația necesară, pot fi depuse la orice unitate teritorială a IGI, iar soluționarea acestora se va face în principiu în termen de 30 de zile de la înregistrare. În cazuri care necesită verificări suplimentare, termenul de soluționare poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

De asemenea, a fost publicată o a doua ordonanță (OG nr. 7/2024 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 69 din 25 ianuarie 2024) care vizează modificarea OG nr. 55/2007 pentru a completa atribuțiile și competențele IGI. Aceasta oferă cadrul legal pentru portalul IGI, unde se pot efectua programări și depune documente online, contribuind astfel la simplificarea proceselor în domeniul imigrației.

Noutăți