AFSRU cere ca Agenții de muncă temporară să poată aduce muncitori non-UE

Bucureşti, 09.06.2023: Asociaţia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) a organizat în data de 5 octombrie Conferința HR Insights Forum: Exporing the Latest Trends care a adus în prim plan soluțiile de flexibilizare a muncii și problematica angajării personalului non-UE. Conferința a pus accent pe provocările cu care sectorul se confruntă în contextul socio-economic actual și pe fondul incongruențelor și inflexibilităților legislative care exclud angajații temporari de la acordarea facilităților fiscale și limitează angajarea lucrătorilor non-UE prin intermediul Agenților de Muncă Temporară.

Principalele aspecte pe care Conferinţa AFSRU dedicată soluțiilor de flexibilizare a muncii le-a abordat au fost: condițiile legislative restrictive, confuzia dintre munca pe perioadă determinată și munca temporară, precum și dintre Agențiile de plasare de forță de muncă și Agențiile de muncă temporară, circuitul birocratic excesiv, inițiativele de modificare a legislației muncii temporare, HG1256, dar și soluțiile menite să susțină dezvoltarea industriei muncii temporare la nivel național.

„AFSRU ca membră a World Employment Confederation reprezintă garanția aderării la standarde înalte de etică și profesionalism, este un partener de dialog constant în relația cu autoritățile contribuind la dezvoltarea sustenabilă a industriei de resurse umane din România. Încurajez companiile de servicii de resurse umane să se alăture demersului nostru de a conecta parteneri din toate regiunile țării, de a dezvolta o rețea europeană de colaboratori, care să faciliteze comunității acces ușor la statistici și tendințe la nivel european, și le invităm să susțină alături de noi adaptarea legislației muncii temporare, pentru a asigura o creștere constantă a industriei pe termen lung.” a declarat Sorina Donisa, Membru în Boardul AFSRU.

În cadrul Conferinței au fost prezentate în premieră rezultatele Studiului HR Insights derulat de Asociație în perioada august – septembrie 2023 pe un eșantion de 160 de respondenți, companii care folosesc sau ar putea folosi serviciile de muncă temporară. Peste 50% dintre respondenți ocupă roluri de coordonare: 40% top management, 32% middle management și 28% specialiști. Cercetarea a explorat două teme de mare actualitate pentru industria de HR: tendințe în flexibilizarea muncii și situația lucrătorilor non-UE, care au fost dezbătute în detaliu în cadrul celor două paneluri ale conferinței.

Munca temporară este o soluție de flexibilizare pentru 4 din 10 companii din România, conform studiului AFSRU, angajatorii preferând să recruteze angajați temporari în perioadele de vârf de producție/ activitate. În topul celor mai mari angajatori de personal temporar se află serviciile, segment în care este inclusă întreaga activitate derulată în centrele de tip BPO, SSC, IT, Telecom, și producția, unde trebuie să subliniem că 18% din numărul de angajați temporari se află în sectorul automotive. Deși agricultura și construcțiile au un procent scăzut în rândul industriilor utilizatoare de muncă temporară, acest lucru este justificat pentru că aceste industrii au beneficiat de niște facilități fiscale care, din păcate, nu au fost aplicabile și angajaților temporari. Sectorul public, deși reprezintă 23% din numărul de angajați la nivel de România, nu utilizează soluțiile de muncă temporară.” a precizat Sorina Donisa, în cadrul Conferinței.

Distributia MT pe sectoare de activitate

70% dintre respondenți au plasat salariul pe primul loc în topul așteptărilor candidaților, urmat de posibilitatea de a lucra remote și de beneficiile oferite de angajator, iar din ce în ce mai dificil de identificat de către companii sunt candidații pentru roluri de operatori producție, administrative, operatori depozit/ logistică, personal vânzări. ”Ne gândim că nu sunt specializați, însă oamenii au plecat fie în alte țări, fie către alte zone, și sunt tot mai greu de găsit,” a subliniat Bogdan Gabor, Președintele AFSRU.

Care sunt profilurile pentru care întâmpinați dificultăți în recrutarea de personal temporar?

Panelul Tendințe în flexibilizarea muncii a adus la masa dezbaterilor reprezentanți ai mediului public și privat, precum și ai furnizorilor de servicii de resurse umane: Cristian Seidler, Deputat, Cătălin Ilie, Recruitment & HR Operations Manager Professional HR Agency, Nicoleta Țigău – Head of Debt Recovery & Partnership Orange România, Adela Jansen, Director Independent, Elena Fulgoi, People Development Manager EE Prysmian. Discuțiile au avut în centru legislația românească privind flexibilizarea muncii comparativ cu alte state europene și inițiativele legislative care au fost făcute în acest sens în ultimii ani, provocările cu care se confruntă angajatorii în practică atunci când vine vorba de selecția și implementarea soluțiilor de flexibilitate, bune practici: când trebuie și când nu trebuie să apeleze companiile la un agent de muncă temporară, cât de mult s-au adaptat companiile la noua realitate a muncii hibrid, dar și de ce nu putem implementa în România modalități de muncă flexibilă utilizate deja în alte țări.

În ceea ce privește angajarea lucrătorilor non-UE, concluziile studiului AFSRU au indicat faptul că birocrația excesivă și costul recrutării sunt marile provocări ale angajatorilor care aduc forță de muncă din state non-UE. Angajatorii preferă candidații din Nepal și din Sri Lanka, dar rar recrutează volume de peste 50 de candidați din state non-UE. Totodată, studiul a relevat faptul că cei mai mulți dintre lucrătorii non-UE sunt accesați pentru roluri în producție, IT, logistică și Horeca.

În cadrul panelului Lucrători non-UE au participat Romulus Badea,  Vicepreședinte al Patronatului Importatorilor de forță de Muncă din România, Andreea Gheorghe, Managing Partner, Nestlers Group, Rozana Cozma, Managing Partner & Co-Founder TAKT Recruitment & Outsourcing, Comisar-Șef Ionuț Cîrdei – IGI, Simona Marin, Project Manager O.I.M. România, Florin Godean, Private Sector and Social Inclusion Advisor O.I.M. fiind abordate subiecte precum capacitatea pieței muncii din România de a absorbi lucrători din statele non-UE, cele mai mari provocări în ceea ce privește birocrația asociată importului de personal non-UE, cel mai frecvent întâlnite greșeli pe care le fac angajatorii atunci când încearcă să integreze în echipe angajați din state non-UE, obiectivele O.I.M. în ceea ce privește integrarea imigranților în România, dar și ce măsuri adoptate la nivelul Guvernului ar putea sprijini activitatea angajatorilor și a consultanților care se ocupă cu recrutarea angajaților din state non-UE și cu integrarea lor.

Ca Asociație milităm pentru un cadru legislativ adecvat în sensul eliminării actualelor restricții impuse Agenților de muncă temporară din perspectiva acordării sau prelungirii autorizației de muncă temporară, acordarea facilităților fiscale aplicabile diferitelor industrii și angajaților temporari care lucrează în industriile respective, precum și posibilitatea de angajare a cetățenilor non-UE,” a subliniat Sorina Donisa.

La eveniment au participat invitaţi din străinătate, Viktorija Proskurovska, Labour Market Intelligence Manager, World Employment Confederation, Anna Wicha, Global Head of Outsourcing Adecco și Endre Kovács, Director for Non-EU Workforce Prohuman Group care au prezentat situația la nivel european din perspectiva soluțiilor de flexibilizare a muncii, dar și bune practici în integrarea lucrătorilor non-UE aplicate de Polonia și Ungaria.

Dl MădălinCristian Vasilcoiu, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, prezent în cadrul conferinței, a comentat pe marginea subiectelor abordate în cadrul conferinței, angajarea lucrătorilor non-UE și flexibilizarea muncii, precizând că, deși nu s-a luat o decizie finală cu privire la contingentul de muncitori străini de anul următor, „cota de 100.000 de persoane nu va scădea [..].” Totodată, secretarul de stat a declarat că la nivelul instituției sunt în proces de implementare prevederile ”directivei europene care stabilește salariul minim la nivel european și că, cel mai probabil vom avea la anul această directivă implementată, situație în care salariul minim nu va mai putea crește ad-hoc, în funcție de diverse chestiuni care apar, va fi reglementat clar și va ști toată lumea de dinainte în ce modalitate va crește.” ”Modalitatea va fi că salariul minim va reprezenta 50% sau 60% din salariul mediu din țara în care se aplică,” a adăugat dl Vasilcoiu. Salariul minim în România reprezintă în prezent 44% din salariul mediu la nivel național.

Evenimentul a fost încheiat de Virgil Stănescu, baschetbalist cu un palmares impresionant și speaker de top în comunitatea SportsHub, care a subliniat importanța învățării și a formării continue, a pașilor mici și a succeselor intermediare pentru performanță pe termen lung.

Conferința a fost moderată de Adelina Mihai, consultant comunicare și jurnalist cu peste 14 ani de experiență în piața muncii din România, fiscalitate și macroeconomie și realizat cu sprijinul Adecco, GI Group, Humangest, Lugera, The People Republic, Prohuman, Smartemp, BPS, Professional și Takt Recruitment.

Pentru mai multe informații despre eveniment, agendă și vorbitori vă invităm să consultați pagina evenimentului: https://www.afsru.ro/hr-insights-forum/

***********

Despre AFSRU

Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) este o organizație non-profit, înființată în luna iunie 2010. Fondată de cei mai mari jucători de pe piața serviciilor de resurse umane, AFSRU își propune setarea unor standarde de calitate ale industriei sincronizate cu bunele practici la nivel european, flexibilizarea condițiilor de acces pe piața muncii și crearea de noi locuri de muncă. Cele 14 companii, agenți de muncă temporară autorizați care fac parte din AFSRU  sunt în ordine alfabetică: Adecco România, Agenția Professional, Best Personal Services, Gi Group, IHM Total Consult, Humangest, Human Solutions, HRS – Human Resources Specialists, Lugera, The People Republic, ManpowerGroup, Prohuman, Work Support Agency (WSA).

Contact media:

Monica Dona

PR Manager

monica.dona@afsru.ro

Telefon 0722602242

Noutăți

Meniu