Specialiștii în HR, membri AFSRU, anticipează o creștere a volumelor din recrutare pentru ultimul trimestru al acestui an

Deși finalul de an este o ecuație cu multe necunoscute, furnizorii de Servicii de Resurse Umane, membri AFSRU, anticipează o accelerare a recrutărilor pe ultimul Q al acestui an. Membrii Asociației au analizat evoluția recrutărilor de la începutul anului și tendințele care se conturează pentru ultimul trimestru.

Care au fost coordonatele care au marcat recrutarea de la începutul acestui an?

Mai multe oportunități disponibile prin extinderea organigramelor și reluarea proiectelor de internship

„Dacă în primul trimestru al anului curent companiile au fost destul de precaute în privinţa deschiderii de noi posturi în recrutare, începând din trimestrul al doilea cererea de personal a intrat pe un trend ascendent. Ariile în care s-au înregistrat cele mai multe posturi deschise sunt operaţiuni de producţie, logisticǎ, dar şi servicii de suport clienţi şi IT. Totodatǎ, accelerarea recrutǎrii a dus şi la solicitǎri pentru posturi în departamentele de suport ale companiilor, acestea fiind în principal datorate înlocuirilor, dar şi extinderii organigramelor cu posturi nou înfiinţate. În plus, anul acesta o parte dintre companii au reluat și procesele de recrutare pentru proiectele de internship, proiecte care în 2020 au fost puse on-hold,” a precizat Gabriel Gătejoiu, HR Operations & Business Development Director, Agenția  de Servicii Professional

Cristian Huzău, Country Manager GI Group, apreciază că rolurile operationale scoase pe piata muncii au fost in majoritate completări de echipe și înlocuiri, iar în domeniile care au prosperat anul trecut (FMCG, retail, logistică) echipele s-au marit un 10-25%.

Flexibilizarea politicilor de atragere de candidați și acceptarea unor metode de colaborare alternative

În aceeași direcție, Sorina Donisa, CEO APT Resources & Services, parte a Prohuman Group, a observat că, în mare parte, companiile din varii industrii precum IT, retail, servicii, automotive și productie au încercat să recupereze terenul pierdut în 2020, ” respectiv să implementeze proiectele puse în așteptare din cauza pandemiei. Aceste sectoare de activitate au înregistrat cereri din ce in ce mai mari de forță de muncă, fapt care a pus presiune pe o piață a muncii deja competitivă. Această creștere a determinat companiile să își flexibilizeze politicile de atragere a candidaților, oferind acum posibilitatea angajaților de a lucra 100% remote pentru anumite tipuri de job, de a aborda și alte piețe care în mod tradițional nu se aflau printre opțiunile curente, precum piața externă sau piețe din alte orașe, sau prin acceptarea unor metode de colaborare alternative, spre exemplu colaborarea pe proiecte cu liberi profesioniști.”

Mai multe joburi cu locație flexibilă

”Anul acesta am avut foarte multe roluri cu locație flexibilă – fie work from home, fie cu desfășurarea activității din alte locații decât cea standard, a departamentului pentru care recrutam, atâta timp cât organizația avea o filială în zonă.” Bogdan Gabor, Country Manager Lugera & Makler și Președinte AFSRU

Recrutarea remote în topul tendințelor în recrutare

”Pandemia SARS-COV2 a avut un impact semnificativ asupra pieței forței de muncă: majoritatea proceselor de recrutare s-a mutat în mediul online, iar numărul posturilor disponibile  pentru candidatii dispuși să lucreze de la distanță a crescut,” a precizat Raluca Săftoiu, Specialist Resurse Umane, Best Personal Services.

Raluca Penes, HR Manager Smartree, a subliniat, de asemenea că ”Recrutarea la distanță s-a aflat și în acest an în topul tendințelor de recrutare. Cu interviuri online și cu o importanță aparte acordată experienței candidaților, procesul de recrutare s-a desfășurat cu succes și fără interacțiune fizică, dovedindu-se astfel că recrutarea la distanță reprezintă într-adevăr o soluție convenabilă pentru recrutori, și mai ales pentru candidați, aceștia nemaifiind nevoiți să mai iasă din mediul lor de confort, iar acest lucru nu a făcut altceva decât să îi încurajeze să accepte mult mai ușor interviuri, ca prim pas în procesul de schimbare a carieriei.”

Instrumentele de Inteligență Artificială integrate tot mai des în procesele de recrutare

”Un rol important în recrutare l-a avut digitalizarea și, cu siguranță, îl va avea și în continuare. Tot mai multe companii pun accent pe tehnologie pentru a economisi timp în procesul de recrutare, apelând și la tool-urile de Inteligență Artificială (AI), cum este cazul chatboților de recrutare, care reușesc să reducă considerabil timpul dedicat achiziției de talente și să automatizeze interacțiunea cu candidații. Mai exact, cu ajutorul chatboților de recrutare, pot fi automatizate procese ca programarea interviurilor sau examinarea CV-urilor candidaților astfel încât timpul propriu-zis de recrutare să fie scurtat considerabil.” – Raluca Peneș, HR Manager Smartree

În prim plan – retenția angajaților

”Pe lângă toate provocările și schimbările cu care s-a confruntat departamentul de HR în acest an, nu trebuie să uităm că obiectivele principale au rămas retenția angajaților existenți și recrutarea de noi talente.” – Raluca Peneș Smartree

Și Cristian Huzău, Country Manager GI Group consideră că ”focusul cel mai important a fost anul acesta retenția angajaților.”

Cum va arăta ultimul trimestru al acestui an din perspectiva recrutării?

Contextul pandemic și schimbările de paradigmă pe care le urmărim toți cu interes, impun în continuare pași mici și ajustări de planuri de la o lună la cealaltă, lăsând companiilor prea puțin spațiu pentru a-și extinde strategia pe termen mediu sau lung. Specialiștii în HR anticipează intensificarea cererilor de recrutare și creșterea sezonieră a numărului de posturi pe industriile consacrate, precizând însă că menținerea acestor direcții este condiționată direct de contextul pandemic și de intensitatea celui de-al 4-lea val.

Accelerarea Proceselor de Recrutare

”Putem spune că anul acesta piața muncii și-a revenit, după stagnarea înregistrată anul trecut odată cu declanșarea pandemiei. Oferta de joburi a fost una diversificată, iar de cealaltă parte, și angajații au devenit mult mai activi pe piața forței de muncă după o perioadă ca cea de anul trecut, în care s-au temut că o să-și piardă jobul. Încet, dar sigur, lipsa forței de muncă și fluctuația de personal încep să se facă din nou simțite pe piața muncii din România. Luând în considerare aceste lucruri, nu putem decât să credem că o să încheiem anul 2021 cu o accelerare a proceselor de recrutare și o ofertă largă în piață.” – Raluca Peneș, Smartree

Creștere sezonieră a volumelor în anumite sectoare

Și Sorina Donisa, CEO APT Resources & Services, parte a Prohuman Group, consideră că ”finalul de an va reprezenta vârful de până acum al cererii de candidați. Pe de o parte businessul își va continua trendul ascendent demarat la începutul acestui an, pe de altă parte pentru anumite sectoare din economie, finalul de an va coincide cu o serie de evenimente precum Black Friday sau Sărbătorile de Iarnă, care generează creștere sezonieră a volumului de bussines în sectoare precum: retail, comerț online, logistică, retail, producție.”

Mai multe oportunități pentru freelanceri

”Pandemia de COVID-19 a transformat radical piața muncii și a  accelerat dezvoltarea recrutării pentru joburi în sistem freelance. Astfel, ne așteptăm ca numărul de oportunități pentru freelanceri să își mențină creșterea.,” Raluca Săftoiu Pest Personal Services

Criza talentelor se va accentua

“Criza talentelor afectează majoritatea industriilor, iar, pentru fi competitiv, HR-ul este nevoit să își crească bugetul pentru dezvoltarea angajaților, pentru salarii și pentru a putea suține flexibilitatea pe care angajații o cer în prezent. Este o presiune care vine pe fondul multor necunoscute și a unei perspective încă neclare pe termen lung. Câștigători vor fi în continuare cei care reușesc să se adapteze rapid și să aloce suficiente resurse care să atragă și să rețină angajații valoroși.” – Oana Popescu, Managing Director Humangest România și IHM Total Consult

Evoluția recrutării din ultimul Q este dependentă de contextul pandemic

”Evoluţia recrutǎrii în ultimul Q al acestui an va fi desigur dependentǎ de contextul pandemic. Dacă situaţia se va menţine stabilǎ, ne aşteptǎm ca în continuare companiile sǎ recruteze personal. Provocarea principalǎ în recrutare va rămâne atragerea de personal pentru zona operaţionalǎ, ne referim la angajaţi pentru producţie şi logisticǎ, unde cererea de personal este cea mai crescutǎ şi pool-ul de candidaţi interesaţi de aceste poziţii din ce în ce mai restrâns. De asemenea, în domeniul IT existǎ în continuare multe solicitǎri pentru personal specializat în diferite tehnologii şi limbaje de programare.” Gabriel Gătejoiu, HR Operations & Business Development Director, Agenția  de Servicii Professional 

Cristian Huzău, Country Manager GI Group a subliniat și el faptul că ”recrutările pe ultimul Q vor fi direct influențate de contextul național și european cu privire la valul 4”, anticipând ”o stagnare la nivelul actual și, dacă situația va impune noi restricții sau lockdown, o decelerare.” 

Despre AFSRU

Fondată de cei mai mari jucători de pe piața serviciilor de resurse umane din România, Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane își propune flexibilizarea condițiilor de acces pe piața muncii și crearea de noi locuri de muncă.

Cele 16 companii care fac parte in acest moment din AFSRU, respectiv principalele agenții de muncă temporară și de servicii de resurse umane din România sunt, în ordine alfabetica: Adecco Romania, APT Prohuman, Best Personal Services, Gi Group, Health Media International, HRP Leasing, Human Resources Specialists, Human Solutions, Humangest, Lugera, ManpowerGroup Romania, Professional, Smartree Romania, Takt Manpower, Work Support Agency si 3 minutes job.

Cifra de afaceri a furnizorilor de servicii de HR la finalul anului 2020 este aproximată la 3,7 miliarde lei, în scădere cu aproximativ 7% față de anul precedent.

Noutăți

Meniu