Pe măsură ce noile tehnologii continuă să perturbe modelele de afaceri, organizațiile se pot confrunta cu deficite de competențe care le limitează serios performanța și capacitatea de adaptare la noua eră digitală. Viktorija Proskurovska, Labour Market Intelligence Manager în cadrul World Employment Confederation, împărtășește perspectivele din cea mai recentă cercetare a WEC, „The Work We Want”, despre modul în care inteligența artificială și alte perturbări tehnologice vor obliga organizațiile să regândească radical competențele și resursele din cadrul unor mari segmente ale forței de muncă.
Este incontestabil faptul că impactul potențial al inteligenței artificiale asupra modului nostru de lucru este uriaș. Schimbarea nu va afecta doar modelele de afaceri și direcția strategică, ci și talentul. Tehnologia redefinește competențele necesare lucrătorilor la toate nivelurile și în toate sectoarele.
Competențele de care organizațiile vor avea nevoie în viitor devin tot mai greu de prezis. Pe măsură ce noile tehnologii perturbă modelele de afaceri, organizațiile se pot confrunta cu deficite de competențe care le limitează grav performanța și capacitatea de adaptare la noua eră digitală. 81% dintre managerii de top consideră că inteligența artificială și alte perturbări tehnologice vor forța organizațiile să regândească radical competențele și resursele din cadrul unei mari părți a forței de muncă. Mai îngrijorător este faptul că 78% afirmă că organizația lor nu poate instrui angajații suficient de rapid pentru a ține pasul cu dezvoltările tehnologice în următorii trei ani.
Aceste constatări provin dintr-un sondaj global realizat în noiembrie și decembrie 2023 pe un eșantion de 715 top manageri, inclusiv 680 din companii din clasamentul Forbes Global 2000 și 35 din organizații din sectorul public. Partenerul nostru de cercetare, FT Longitude, a intervievat, de asemenea, lideri de afaceri și experți globali în planificarea talentelor și viitorul locului de muncă, pentru a le auzi perspectivele asupra noii realități a muncii.
Agilitatea este cheia
Managerii de top afirmă că transformarea digitală și dorința angajaților pentru practici de lucru mai flexibile vor reprezenta cele mai mari provocări în planificarea talentelor în următorii doi ani. Însă cercetarea WEC arată că se confruntă și cu alte probleme: lipsa talentelor de pe piață, așa-numita Mare Demisie, migrarea talentelor și munca la distanță, precum și disponibilitatea tot mai mare a angajaților de a schimba locurile de muncă.
În fața acestor provocări, 92% dintre top managerii intervievați afirmă că vor avea nevoie de o forță de muncă mai flexibilă în următorii doi ani. Sondajul WEC arată modul în care organizațiile își ajustează strategiile de gestionare a talentelor pentru a deveni mai agile. Cea mai populară tactică este utilizarea bazinelor de talente sectoriale. Aceste liste de candidați cu experiență și competențe relevante pot include foști lucrători temporari, foști angajați permanenți, freelanceri, pensionari și chiar candidați anteriori.
Organizațiile devin mai deschise, cu oameni care intră și ies în timp. Acest model aduce beneficii ambelor părți: angajatorii pot aduce competențele și cunoștințele necesare la momentul potrivit, iar angajații pot lucra în diverse organizații, învățând pe parcurs.
Creșterea lucrătorilor temporari
O altă soluție tot mai atractivă pentru a spori flexibilitatea forței de muncă este angajarea lucrătorilor temporari. 88% dintre organizațiile pe care le-am chestionat intenționează să crească angajarea lucrătorilor temporari. Beneficiile sunt multiple. În fruntea listei se află creșterea agilității forței de muncă și acoperirea deficitelor neașteptate de resurse – beneficii esențiale atunci când companiile trebuie să își schimbe direcția rapid.
Totuși, sondajul nostru arată că acești lucrători nu sunt văzuți doar ca o soluție temporară. Alte beneficii cheie ale utilizării agențiilor de muncă includ accesul la competențe digitale greu de obținut pe bază permanentă și accesul la candidați de calibru înalt – precum și pregătirea pentru schimbările planificate ale necesarului de resurse în anumite perioade ale anului.
Lucrătorii temporari aduc, de asemenea, noi competențe și cunoștințe unei organizații. 79% dintre directorii executivi spun că angajarea lucrătorilor temporari cu cunoștințe despre o tehnologie nouă este o modalitate eficientă de a răspândi înțelegerea acesteia în rândul angajaților permanenți.
The Work we Want
Revoluția digitală și a inteligenței artificiale a rescris regulile strategiei de gestionare a talentelor. Agilitatea talentelor este acum esențială: ea permite organizațiilor să se adapteze la noua realitate și să redeplaseze angajații în rolurile viitorului. Mai mult, mulți angajați așteaptă și apreciază flexibilitatea, care îi ajută să își îndeplinească cerințele legate de stilul de viață și dorința de echilibru între viața profesională și cea personală.
În acest context, cum putem crea o lume a muncii care să răspundă acestor nevoi? În cadrul industriei serviciilor de resurse umane, suntem convinși că munca rămâne o parte esențială a vieții oamenilor. În această eră a schimbărilor majore, există oportunitatea — și necesitatea — de a redefini ce înseamnă munca. Este momentul să creăm munca pe care ne-o dorim.
Articol publicat de World Employment COnfederation
Sursa foto freepik.com